Sabtu, 24 Mei 2014

Semangat Yang Hilang

Teks: Norafiza Abdul Aziz

Assalamualaikum wbt,

Bukan mudah sebenarnya nak menukar rutin harian. Semakin kita cuba untuk berubah dan memperbaiki diri, semakin banyak halangan yang menunggu di depan. Masa-masa beginilah penyakit M akan memunculkan diri.

Nak tahu apa dia penyakit M tu? Penyakit MALAS. Memang masalah besar kalau dah terkena penyakit ni. Sebab ubat dia susah nak berkesan pada badan.

Selalunya bila saya terkena jangkitan penyakit ni, mula-mula saya layan je dulu. Sebab itu tandanya otak saya dah 'jammed'. Jadi saya akan ambil masa untuk rehatkan minda untuk seketika. Tarik nafas dalam-dalam dan tenangkan fikiran. Buat dulu perkara-perkara yang penting tapi bukan dalam keadaan yang kelam-kabut. Saya perlu betul-betul berada dalam keadaan yang tenang sebelum saya menyusun balik jadual kerja saya.
Perkara seperti ini sering terjadi kepada saya apabila ada banyak kerja yang perlu dilakukan pada satu masa atau terdapat gangguan dari luar. Bukan senang nak senang, bukan susah nak susah, kan?

Saya masih lagi baru dalam bidang 'blogging' ni. Betul kata Pn. Masayu, apa yang penting perlu pandai susun jadual. Dan saya akan cuba untuk ikut tip-tip yang diberi sebagai panduan agar penyakit M tu tak menyerang saya lagi.

Kuatkan semangat,hidup perlu diteruskan tidak kira apapun yang berlaku. Perjuangan baru bermula. Kambate!











Tiada ulasan:

Catat Ulasan