Ahad, 28 September 2014

Bagaimana Blog Boleh Membantu Bisnes Anda

Teks: Norafiza Abdul Aziz

Assalamualaikum wbt.

Zaman "Information Technology" (IT) sekarang ni, semuanya nak mudah. Semuanya hanya di hujung jari, di atas kerusi, di atas katil, di dalam kereta atau di mana saja anda berada. Hanya dengan beberapa geseran jari di skrin sesentuh, anda boleh membeli beg tangan idaman, biskut, coklat, pakaian malah 'frozen foods' pun boleh. Begitu juga untuk menimba ilmu. Sekarang ni, anda boleh ikuti kelas bahasa, belajar menjahit, belajar lilit tudung dan macam-macam lagi tanpa perlu keluar rumah. Pendek kata, hampir semuanya boleh didapati hanya melalui internet.

Salah satu daripada sumber informasi yang sangat mudah adalah melalui BLOG. Apa yang menarik tentang blog ni? Sehinggakan ramai orang berlumba-lumba untuk menghasilkan blog sendiri? 






Blog merupakan salah satu medium informasi yang sangat berguna. Taip sahaja tajuk yang anda inginkan di enjin carian contohnya di Google dan berderet blog dan laman sesawang akan menyapu pandangan mata berkaitan dengan tajuk yang anda inginkan. Sangat mudah bukan? Inilah yang dikatakan maklumat di hujung jari.

Hampir semua orang sudahpun memiliki blog sendiri dan pelbagai topik yang dibicarakan mengikut kehendak dan kepakaran masing-masing. Pakar-pakar motivasi, usahawan, ahli politik, agamawan, selebriti serta ramai lagi memiliki blog mereka sendiri. Kenapa agaknya mereka memilih untuk menulis blog? Antara beberapa sebabnya adalah:
  1. Dapat menyalurkan maklumat atau berita dengan lebih pantas kerana hampir semua orang di seluruh dunia menggunakan internet 
  2. Sebagai tempat untuk berkongsi idea, pengalaman, kemahiran dan minat serta bertukar pandangan tanpa kekangan masa dan tempat kerana internet boleh dilayri di mana saja
  3. Informasi yang dikongsi di facebook dan twitter selalunya agak pendek dan banyak 'distraction' sebaliknya blog adalah medium peribadi di mana kita boleh menulis dengan lebih terperinci serta panjang lebar tentang apa yang ingin disampaikan
Bagaimana pula blog boleh membantu dalam bisnes anda? 

Melalui penulisan dan perkongsian anda secara terperinci di blog, pelanggan atau bakal pelanggan anda akan lebih berpuas hati dengan maklumat yang di beri dengan  syarat apa yang anda tulis memberi informasi yang secukupnya dan menepati kehendak mereka.

Cuba letakkan diri anda sebagai pengguna/pelanggan. Apa yang anda inginkan daripada sesebuah syarikat atau perkhidmatan jualan sesuatu produk? Kita pasti ingin tahu dengan lebih lanjut serta terperinci maklumat tentang produk atau perkhidmatan yang ditawarkan. Di samping itu juga, kita mahu tahu mengenai harga, kelebihan produk atau perkhidmatan, keistimewaan yang diperolehi serta bagaimana ia memberi manfaat kepada kita. Dengan perkataan yang lebih mudah, kita inginkan perkhidmatan terbaik, layanan yang mesra, urusan yang cepat dan mudah.


Sekiranya anda adalah seorang usahawan, anda boleh melakukannya melalui hanya melalui blog. Antara keistimewaan mempunyai blog untuk mempromosi produk/perkhidmatan adalah melalui jaringan antara blogger yang boleh membantu menarik trafik ke blog anda dan sekaligus blog anda akan dikunjungi oleh bakal pelanggan. 

Kesimpulannya, blog merupakan satu strategi pemasaran yang sangat berkesan terutamanya untuk usahawan online.

Jadi, apa tunggu lagi? Jom belajar bina blog. 


2 ulasan: