Jumaat, 28 November 2014

"Bergelut"

Teks: Norafiza Abdul Aziz

Assalamualaikum wbt.

Hari ni nak berkongsi kisah yang saya lalui sepanjang minggu ni. Saya gagal urus masa dengan baik. Sekali lagi. 

Memang tidak mudah untuk menukar rutin harian. Nampak macam banyak masa, namun semuanya terbuang begitu sahaja. Gara-gara tekanan daripada sekeliling. Bila kita terlalu cuba untuk menjadi yang terbaik dalam segala-galanya. Terlalu cuba untuk puaskan hati semua orang. Terlalu cuba untuk jadikan semuanya sempurna. Akhirnya, kita yang letih sendiri.

Apa akibat daripada semua situasi di atas? Ya, akhirnya ia menjadi tidak terkawal. Kita hilang fokus, menjadi lebih sensitif, lebih beremosi dan menjadi seorang yang pemarah. Penat, stress, serabut akan mula menguasai tubuh badan dan minda. 

Macam mana nak menangani situasi begini? Itulah yang saya sedang "bergelut" ni. Untuk memastikan agar semuanya kembali normal dan teratur. Apa yang saya lakukan? Saya tarik nafas dalam-dalam dan cuba untuk tenangkan diri. Bila sudah agak tenang, saya akan mula fikir tentang apa yang silap dan bagaimana untuk memperbaiki kesilapan itu. Buat satu-persatu. Cuba untuk menggunakan semua ruang yang ada untuk merungkai semua masalah. Of course, it's better said than done. Tak akan semudah itu untuk selesai semua masalah. saya mengambil sedikit masa untuk cari balik kekuatan dalam diri. Saya masih bergelut.

Namun, kekuatan sebenar datang dariNya. Tanpa kasih sayang dari Ya Rahman, tidak mungkin kita dapat lalui satu-satu keadaan dengan baik. Bila kita berbalik pada Dia, Dia sentiasa ada untuk menolong. Kerana tiada sebaik penolong selain dari Yang Maha Pengasih. Bila terlalu fikirkan dunia, kita akan jadi gila. Jadi, jangan terlalu kejarkan dunia sehingga kita lupa bahawa kita semua akan kembali kepadaNya suatu hari nanti. Tetapi tidak pula kita harus berputus asa dan hanya menunggu malaikat maut datang menjemput. Bekalan dunia akhirat perlulah seimbang. InshaaAllah hidup kita akan lebih bahagia.

Buatlah sesuatu kerana Allah kerana cintaNya kekal selamanya. 

Foto: Dr Bilal Philips collection

Tiada ulasan:

Catat Ulasan