Isnin, 10 November 2014

Musim Bah Dah Tiba

Teks: Norafiza Abdul Aziz
Foto: Google

Assalamualaikum wbt.

"I love the rain, I love you"

Ini adalah petikan lagu runut bunyi bagi drama Korea yang saya tonton baru-baru ini. Tajuknya, Love Rain. Maaf, saya bukan nak bercerita tentang drama ni, tapi tajuk drama tu ada kaitan dengan entri kali ni. Kebetulan, hehe.




Saya memang suka hujan. Sebab sejuk. Saya suka sangat dengan bau rumput lepas hujan. Rasa segar je. Saya juga suka jalan-jalan dalam hujan. Bukan main hujan ye, jalan-jalan je sambil berpayung. Tapi tak boleh buat selalu, maklumlah air hujan sekarang ni selalunya berasid. Kalau demam alamatnya habis satu rumah berjangkit. Anak-anak la kesian. Jadi, aktiviti berjalan dalam hujan ni tak boleh buat selalu. Banyak keburukan dari kelebihannya.

Akhirnya, musim bah dah tiba. Hampir setiap hari hujan turun membasahi bumi. Negeri-negeri di sebelah utara dan pantai timur dalam keadaan berjaga-jaga. Banjir akan berlaku bila-bila masa je. Dah musim dia. Apa yang perlu kita buat, bersedia menghadapinya. Dah boleh mula simpan stok makanan dan stok penyangkut baju, hehe.

Saya sedikit risau bila musim bah tiba. Perjalanan saya ke tempat kerja akan menjadi lebih panjang, lebih sukar dan lebih mencabar. Sebab perjalanan saya meliputi kawasan-kawasan banjir. Saya harap tahun ni tiada banjir besar yang berlaku. 

Bercerita tentang musim tengkujuh ni, saya teringat semasa kecil. Dulu, saya tinggal di kuarters kerajaan berhampiran dengan pantai. Bila musim banjir tiba, rumah kami akan dinaiki air. Kalau setakat buku lali tu, dah jadi perkara biasa. Di bahagian garaj kereta akan bertukar menjadi kolam ikan. Betul, banyak ikan yang kelihatan. Memang teruja bila tengok ikan yang banyak kat depan rumah. Tapi, bila air dah makin naik, terpaksalah pindah. Kami tak duduk kat pusat pemindahan, tapi menumpang di rumah sewa datuk saudara yang kebetulan berhampiran dengan rumah. Oleh kerana kedudukan rumah sewa datuk saudara berada di kawasan yang agak tinggi, jadi selamatlah dari dinaiki air. Nak dijadikan cerita, rumah sewa tu masih lagi dalam proses pembikinan dan belum siap sepenuhnya. Bekalan elektrik pun tak ada. Jadi, sepanjang berada di sana, Abah akan memasang lampu minyak gas supaya kami tidak kegelapan. Mujurlah banjir tak lama. Lebih kurang empat hari dah boleh balik rumah sendiri. Walaupun keadaan rumah agak teruk akibat banjir, tapi tak ada tempat yang lebih yang selesa dari rumah sendiri. Betul tak?

Dah dua hari hujan tak turun di kawasan tempat tinggal saya. Harapnya, esok juga tidak hujan. Esok hari 'off' saya. Tengok di sudut bilik, bakul dah penuh dengan pakaian menunggu untuk dicuci. Walaupun saya suka hujan namun saya masih perlukan matahari untuk terus menyinar dengan cahayanya yang terang untuk mengeringkan baju-baju saya.



Yours Truly,
Fiza Aziz







Tiada ulasan:

Catat Ulasan