Sabtu, 22 November 2014

Working At Home Moms

Teks: Norafiza Abdul Aziz

Assalamualaikum wbt.

Pernah dengar tentang Working at Home Moms atau ringkasannya WAHM?

Sejujurnya saya juga baru tahu mengenainya. Lebih kurang setahun yang lepas. Sebelum ni tak pernah dengar pun. Selepas membaca beberapa cerita dan pengalaman WAHM ni, terbit rasa kagum dan seronok sehingga saya turut menyimpan cita-cita untuk bergelar WAHM.

Yalah, mana tak seronok. Boleh jadi bos untuk diri sendiri, tak payah nak bersesak dengan "trafic jam" pergi balik kerja,  boleh selesai semua kerja rumah, boleh jaga dan didik anak sendiri (jimat tu, tak payah hantar pada pengasuh atau taska), tak payah mendengar arahan pihak atasan yang kadangkala tak masuk akal dan tak adil (sorry for being skeptical) dan macam-macam lagi.

Dulu-dulu, mak-mak kita hanya suri rumah biasa. Tapi kini, walaupun hanya berada di rumah, kita mampu menjadi suri rumah luar biasa! Mana taknya, semua kerja-kerja di rumah buat sendiri tetapi pada masa yang sama tetap bekerja menjana ekonomi keluarga. Tak ke luar biasa namanya tu.
(psst..encik-encik adam belum tentu mampu buat semua tu, hehe)

Mustahil?
Dunia sekarang ni, hampir tiada benda yang mustahil. Tinggal nak, dengan tak nak saja. Yang penting kita mempunyai kehendak yang kuat, disiplin diri yang tinggi dan semangat yang jitu. InshaaAllah, kita mampu buat semua tu.

Tak pandai?
Boleh belajar. Ramai je yang sudi mengajar. Yang penting, diri kita sendiri. Jangan malu, jangan segan. Nak berjaya, kena usaha. Kejayaan takkan datang bergolek tanpa usaha yang jitu. Dah buat sungguh-sungguh, doa dan tawakal jangan pula lupa. Kerana hanya dengan bantuan dari Dia, baru kita mampu menghadapi semua dugaan dan rintangan.

Be a happy WAHM. 

Dah sedia nak jadi WAHM? Jom belajar jana pendapatan hanya dari rumah di sini.
Boleh juga baca naskah ini sebagai persediaan bergelar WAHM.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan