Sabtu, 20 Disember 2014

Kerana Allah vs Kerana Selain Allah

Teks: Norafiza Abdul Aziz

Sumber: Kuntum Khaira Ummah (Kamu Umat Terbaik)- You Are The Best
              - Manual Pengurusan Kehidupan dan Pengurusan Organisasi Berlandaskan Al-Quran
Penulis: Dr Mohd Shafie Md Amin
              - Pengasas Kaedah Al-Huffaz (Kaedah Sistematik Hafazan Al-Quran)
Foto: Ambil gambar sendiri



Assalamualaikum wbt.

Soalan cepu cemas, " Kenapa kita bekerja?"

Apa jawapan anda sekiranya anda ditanya soalan begini?

Menurut Dr. Mohd Shafie, beliau pernah membuat survey dan kebanyakannya memberi jawapan untuk mencari rezeki. Amat kurang yang menjawab mereka bekerja kerana Allah.

Zapp..terus menusuk ke jantung. Terasa weii..

Cuba lihat senario yang berlaku di sekeliling kita. Rata-rata sentiasa berkeluh kesah. Duit gaji tak pernah cukup, harga barang makin naik, GST (hehe). Itu belum dicampur dengan 'politik pejabat' lagi. Kaki kipas, talam 14 muka, komen itu ini, tak puas hati sana sini. Kenapa senario ini berlaku?

Sebab kita bekerja bukan kerana Allah.

Bila menjadi hamba duit, macam-macam perkara negatif akan singgah di minda dan di hati kita. Duit tak pernah cukup walau buat OT siang malam. Perasaan iri hati dan hasad dengki berleluasa. Gila kuasa, tamak mula merajai hati. Solat tunggang-langgang dan selalu dilewatkan. yang lebih teruk lagi, selalu gabung solat. Bukanlah gabung macam solat jamak tu. Tapi gabung contohnya sengaja melewatkan solat Zohor kemudian tunggu waktu Asar. Dah nak Maghrib baru nak solat Asar kemudian terus solat Maghrib. Atau, Maghrib tinggal lagi 5 minit baru nak solat, sekali dengan Isyak terus. Alasan, malas nak ulang-alik banyak kali ke surau. 

Saya dulu, macam nilah. Bila dah sedar, saya rasa teruk sangat. Betapa saya lalai kepada Ya Razzaq, Yang Maha Memberi Rezeki. Walhal, tanpa izin-Nya, kita kerja sampai pengsan pun tak mungkin kita akan dapat habuan setimpal. Kan?

Cuba kita tukar pendirian kita. Tukar nawaitu kita untuk bekerja kerana Allah. Apakah impak yang akan berlaku? Jom buat eksperimen.

Saya juga dalam proses tarbiah diri sebenarnya. Sebelum ni, saya banyak merungut, tak puas hati dengan semua perkara dan semua orang, 'stress' berpanjangan dan hilang keyakinan diri.

Sehinggalah suatu hari, saya mendapat hidayah dari Allah (Alhamdulillah) melalui bahan-bahan bacaan yang saya baca (itulah untungnya orang yang suka baca buku). Saya mula bergantung dan berserah hanya kepada Dia. Manusia semuanya lemah dan tidak punya apa-apa tanpa-Nya termasuklah saya. Dalam setiap perkara, dalam setiap musibah, saya hanya berpaling kepada Dia. Dan saya belajar untuk redha, belajar bersyukur dengan segala nikmat yang diberi dan sentiasa merasa cukup.

Saya cuba memperbaiki hubungan dengan Allah. Seboleh mungkin solat di awal waktu, tambah solat-solat sunat dan sentiasa membaca 'love letter' (ayat suci Al-Quran). Kadangkala terbabas juga,hehe. Tapi nama pun dalam proses tarbiah diri.

Dan Subhanallah, Alhamdulillah. Hidup menjadi lebih tenang selepas itu. Rezeki sentiasa cukup, jarang sekali kesempitan wang walau gaji tak seberapa dan jarang buat OT. Dan saya rasa diri saya sentiasa dikelilingi dengan aura positif. 

Tak percaya? Cer buat. Tapi ada syaratnya. Mestilah kena yakin dan bergantung sepenuhnya kepada Allah. Bukan pada bos! Hehe.

InshaaAllah, hidup akan lebih tenang walau badai melanda sekalipun.

" Sesiapa yang mengerjakan kebajikan, baik lelaki mahupun perempuan dalan keadaan beriman, maka pasti akan Kami berikan kepadanya kehidupan yang baik, dan akan Kami berikan balasan dengan pahala yang lebih baik daripada apa yang telah mereka kerjakan." - An-Nahl (16: 97)





Tiada ulasan:

Catat Ulasan