Sabtu, 21 Mei 2016

Tips Menangani Bos Cerewet

Assalamualaikum wbt.

Hari Jumaat beberapa minggu lepas, saya menonton rancangan Al-Hidayah. Episod kali ni menceritakan tentang Mashitah, hairstylist anak Firaun dan bosnya, Firaun. Semua pun tahu kan pasal  bagaimana Mashitah dan familynya dibunuh dengan kejam kerana beriman kepada Allah dan bukannya kepada Firaun. Dan syurgalah balasannya. 

Ustazah Fatimah Syarha ada bagi tips untuk kita sentiasa positif dan tenang semasa bekerja kalau kita ada bos yang agak cerewet Antaranya:

  • Sejahat-jahat bos kita, takkan dapat dibandingkan dengan bos Mashitah, Firaun. Jadi, bersyukurlah.:-) 


  • Hidup ni penuh ujian. Jadi, kita tak boleh nak expect bos akan sentiasa memuji kerja kita, rakan-rakan sekerja akan sentiasa bagi kerjasama yang baik kepada kita. Jangan emo dulu. Chillaxx.. Kena ingat, ni ujian. Hidup tak selalu indah beb. Tu kenyataan. 


  • Kalau bos selalu marah dan cari pasal dengan kita, pandanglah dia dengan rasa kasihan. Sebab harga dirinya rendah dan dia sebenarnya perlukan perhatian dan nak diri dia diterima seadanya. 


  • Kita pun kenalah berusaha lebih supaya kita ni up to their expectation. Supaya bos rasa yang dia boleh meletakkan sepenuh kepercayaan kepada kita. 


  • Last but not least, perbaikilah komunikasi kita dengan bos kita. Guna kata-kata yang baik untuk lembutkan hati bos. Tapi AWAS, jangan sampai masuk kategori bodek. Hehe.. Nanti lain pulak ceritanya. 

Semoga bermanfaat. Apapun, stay positive okay *senyum manis tutup mata*

>> Nak naikkan likes kat FB korang tak? 

>> Nak belajar bina blog bisnes?

>> Nak ebook panduan untuk biz online dan Bekerja Di Rumah?

Whatsapps Fiza : 011 17033520

Tiada ulasan:

Catat Ulasan