Ahad, 5 Oktober 2014

Selamat Hari Raya Aidiladha 1435H

Teks: Norafiza Abdul Aziz

Assalamualaikum wbt



Selamat Hari Raya Aidiladha kepada semua Muslimin dan Muslimat. Malam Raya yang syahdu ni, saya masih bertugas, melaksanakan amanah, berkhidmat untuk negara. InshaaAllah, esok pagi saya akan pulang ke pangkuan keluarga untuk menyambut hari raya bersama (macam lah dah lama tak balik, he he). 

Aidiladha juga dikenali dengan nama Hari Raya Haji. Pada saat ini, berjuta-juta umat Islam sedang berkumpul. Mereka telah dijemput oleh Yang Maha Kuasa ke Tanah Haram, Mekah untuk menunaikan Rukun Islam ke-5 iaitu menunaikan Ibadat Haji. Semoga mereka semua diberi kesihatan yang baik dan dipermudahkan segala urusan dalam beribadah seterusnya mendapat haji yang mabrur. InshaaAllah. Dan bagi kita yang belum lagi diberi kesempatan untuk menjadi tetamu Allah untuk menunaikan haji, diharap semoga dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki agar kita juga dapat bergelar Haji dan Hajah tidak lama lagi. 


Selain Aidiladha dan Hari Raya Haji, nama lain bagi perayaan ini ialah Hari Raya Korban. Kita digalakkan untuk melakukan ibadat korban di hari raya ini. Samada nak mengorbankan lembu, kambing atau unta, terpulang kepada kemampuan masing-masing. 

Akhir kata, selamat menyambut Aidiladha, selamat menunaikan Haji kepada tetamu-tetamu Allah serta selamat menjalani ibadat korban. Semoga semua amal ibadat kita diterima oleh Yang Maha Esa.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan