Khamis, 18 Disember 2014

Cerita Sakit Gigi Dan Banjir Gelombang Kedua

Teks: Norafiza Abdul Aziz

Assalamualaikum wbt.

Cerita 1: Sakit Gigi

Saya dan sakit gigi memang tidak dapat dipisahkan. Dari kecil lagi dah menderita sakit gigi. Nak pergi klinik, takut dan fobia. Kenapa fobia? Ha, ni yang nak cerita ni.

Masa sekolah rendah dulu, sekolah saya ada klinik gigi sendiri. Setiap bulan akan ada pemeriksaan gigi setiap murid. Oleh kerana gigi saya memang rosak dari kecil, saya menjadi agak takut untuk berjumpa dengan jururawat. Setiap kali nampak kad hijau (kad pemeriksaan gigi) hati saya akan berdebar. Takutnya tak usah ceritalah. Sampai tak boleh nak tumpu pada cikgu yang mengajar. Kenapa jadi macam tu? Kenapa saya takut sangat? Sebab jururawat garang dan suka membebel. Betul, tak tipu. Dan ianya memberi kesan psikologi kapada saya sampai sekarang. 

Jadi sekarang, bila saya sakit gigi, saya lebih rela cari ubat kat farmasi daripada berjumpa doktor gigi dan jururawatnya. Dahlah kita ni sakit, ditambah pula dengan layanan yang tak mesra alam. 

Oleh itu, kalau ada jururawat atau doktor gigi yang baca tulisan saya ni, saya harap sangat, layanlah pesakit dengan mesra. Pesakit nak jumpa doktor sebab nak minta diselesaikan masalah penyakit yang dideritai, bukan minta ditambah penyakit yang ada.

Maaf, saya agak kasar. Namun itu hakikat yang saya sendiri tempuhi.

*En.Ayie selalu pujuk saya untuk dapatkan rawatan gigi, namun saya masih fobia. Mungkin tahun depan kot baru berani. Azam tahun baru ni. Terima kasih En.Ayie sayang.

Cerita 2: Banjir Lagi

Banjir gelombang kedua dah mula melanda negeri di Pantai Timur. Banjir kali ni agak besar juga. Air naik dengan cepat. Setiap jam tengok berita, penduduk yang berpindah semakin meningkat. Hujan tak berhenti sejak lima hari yang lalu. Saya sendiri hampir terperangkap ditempat kerja. Alhamdulillah, dengan pertolongan Allah, saya sempat pulang ke rumah.

Tapi, sekarang saya ambil cuti bencana. Banyak jalan yang ditutup kepada kenderaan ringan. Dan laluan saya dari rumah ke tempat kerja memang naik air.

Banjir kali ni mengingatkan saya dengan kejadian banjir tahun 2007. Masa tu saya bertugas di Rantau Panjang. Sebut Rantau Panjang memang tak hairanlah kalau jadi mangsa banjir. Tapi tahun tu memang banjir besar sangat. Saya terperangkap di tempat kerja bersama dua lagi rakan setugas. Dah nak menangis masa tu. Bekalan makanan pun terputus. Hanya kenderaan berat yang boleh lalu. Akhirnya kami diselamatkan oleh trak askar yang dikhususkan untuk membawa penduduk yang terperangkap ke tempat yang lebih selamat. Pertama kali naik trak. Trak askar pula tu. Pengalaman tu dah jadi kenangan manis dalam hidup saya.

Namun, ada yang membuatkan saya kagum dengan penduduk Rantau Panjang. Sepertimana yang kita maklum, penduduk Rantau Panjang adalah peniaga. Walaupun banjir, idea mereka tidak putus dalam mencari rezeki. Banjir di sana dah macam pesta air. Penuh dengan orang yang bermain air banjir serta penuh dengan peniaga yang menjual beraneka makanan seperti kacang, sosej, kuih-muih dan sebagainya. Malah, yang lebih mengagumkan saya, ada perkhidmatan 'lori tambang'. RM2 satu kepala. hehe. Jangan tak percaya. Orang Rantau Panjang memang unik kalau bab meniaga. Mereka boleh meniaga apa sahaja.

Walaupun begitu, saya harap musim-musim banjir ni semua yang terlibat sentiasa mengambil langkah berjaga-jaga. Anak-anak kecil perlulah sentiasa dipantau. Kita tidak mahu kejadian tidak diingini berlaku. Kesihatan juga perlu dijaga. Musim banjir ni, banyak penyakit. Jadi kepada semua yang terlibat harap semoga tabah menghadapi semua musibah. Akan ada hikmah di sebalik semua kejadian. InshaaAllah.



Bandar Pasir Puteh

Masjid Beijing, Rantau Panjang

Foto: https://www.facebook.com/pages/INFO-BANJIR-KELANTAN/181842055241153

Tiada ulasan:

Catat Ulasan