Jumaat, 7 November 2014

Apa dah jadi?

Teks: Norafiza Abdul Aziz

Assalamualaikum wbt.

Sudah hampir sebulan rasanya saya tidak menulis di blog ini selain catatan sempena Maal Hijrah baru-baru ini. Apa yang dah terjadi pada saya sebenarnya?

Saya hilang fokus. Saya betul-betul rasa macam tidak bermaya. Dalam masa sebulan ni, saya hanya menjalani kehidupan biasa bagai orang yang tiada cita-cita. Hanya hidup dengan rutin harian yang tiada warna, tiada rasa. Banyak yang saya ingin coretkan di sini. Namun semuanya terhenti separuh jalan. Tiada semangat langsung untuk menulis. Rasa macam hipokrit pun ada. Bila kita tulis tentang sesuatu, untuk memberi motivasi juga pandangan namun diri sendiri tidak mampu membuatnya. Mengapa jadi begitu? Saya sendiri masih mencari jawapan untuk itu.

Apa yang saya buat sepanjang tempoh kemurungan tu? Hehe. Saya tengok drama Korea. Genre drama pilihan saya sudah tentulah romantik komedi. Yalah, sudahlah kita sedang kemurungan, takkan nak tengok cerita sedih pulak. Tambah murung dan sedihlah jawabnya. Menonton drama adalah satu terapi untuk saya. Bila 'stress' dan tiada semangat saya suka menonton drama komedi. Ternyata berkesan untuk saya. Cuma satu je keburukannya. Saya boleh jadi ketagih untuk menonton. Lepas satu drama ke satu drama. Tak boleh berhenti. Hehe.

Satu persamaan antara membaca buku dan menonton drama adalah kita boleh mengembara. Melalui buku dan drama kita akan di bawa ke merata tempat yang tidak pernah kita pergi atau tahu akan kewujudan tempat itu. Malah kita juga boleh mengembara ke alam fantasi mengikut penceritaan penulis buku atau penulis skrip. Contohnya seperti Harry Potter. Saya boleh mengadap buku tu sampai saya rasa saya adalah salah seorang pelajar di Hogwarts! Memang seronok mengembara melalui buku dan drama ni. Maklumlah, nak pergi melancong sendiri, banyak pula halangannya. Jadi mengembara melalui buku dan menonton drama sajalah.

Walau apapun yang berlaku, selagi nyawa dikandung badan, hidup perlu diteruskan. Saya harap saya akan kembali bersemangat sepenuhnya tak lama lagi. Semoga Allah terus memberi saya kekuatan dan kesabaran kepada saya untuk meneruskan perjuangan. Dan juga semoga saya akan terus memperoleh idea-idea yang lebih segar untuk dicoretkan di sini.

Terima kasih kepada para pembaca yang telah mengunjungi blog saya walaupun tuan yang empunya blog tidak aktif untuk seketika. Andalah yang telah menyuntik semangat saya untuk terus bangkit menentang virus-virus negatif yang mula menular dalam diri dan fikiran saya. Doakan saya ya.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan