Rabu, 11 Januari 2017

Bisnes oh bisnes

I'm sooo not into bisnes.

Pada mulanya, bila dengar je pasal berniaga online, first impression, memang la akan kata, kacang je ni..

Tambah bila dengar dan baca macam-macam cerita tentang kejayaan demi kejayaan serta kekayaan orang yang berniaga online ni. Memang superb lah.

Tapi...bila cuba buat sendiri..haa amik kau!!

Ia tidaklah semudah yang disangkakan. Seriously. Yelah, dah buat secara membuta tuli. Ilmu pun tak ada, mentor lagi la kan. Kalau ada customer pun, tu memang kira "luck" la. Bukan perkara yang boleh nak dibanggakan sangat. Cuma boleh dianggap sebagai pengalaman dan sesi pembelajaran. Hati pun tak sado mana. Kejap- kejap give up. Pastu, termenung panjang. Stress sorang- sorang. Nangis bucu katil. Huhu..

Itulah sepak terajang dalam dunia bisnes. Ilmu, mentor dan disiplin perlu ada. Hati pun kena kental. Tak boleh cepat sangat nak putus asa. Dan paling penting, jangan lupa pada yang memberi rezeki pada kita.

Tak tahu, kena belajar. Dah tahu, kena apply, bukan peram. Hihi..Ni #notetoself.

Saya ni jenis yang determined juga sebenarnya. When I really want something, I will make sure that I will have it.

Mungkin sebab tu juga, saya tak berkira sangat nak invest untuk ilmu, untuk belajar. Study is really my thing. I loves to learn new things sampai kadangkala overloaded. Huhu..

Saya mula dengan belajar bina blog. Belajar secara online dengan fb sebagai medium pembelajaran. Saya bina blog untuk tujuan bisnes. Tapi bisnes boleh dikatakan kurang berjaya. Salah sendiri. Sebabnya? Seperti yang dinyatakan di atas.

Walaupun bisnes kurang berjaya, Alhamdulillah blog ni masih hidup sampai sekarang walaupun kerap ditinggalkan sepi oleh tuannya yang sering mengalami mood swing. Haha.

Saya masih tidak berhenti mencari. Apa sebenarnya minat atau passion saya. Minat yang saya boleh turn into something yang mempu memberi pulangan pada saya. Be it satisfaction or material or money. Eheh..

Masih lagi mencari. Adalah nampak a few things. Hasil analisa ke atas diri sendiri. Hihi. Disamping bertanya pada Yang Maha Mengetahui. Kena turn to Him dulu. Tanya Dia, Ya Alim. He knows best. Definitely.

I loves to read. Gila buku. SANGATTT! Tak ada makanan, tak ada internet tak pe lagi. Tapi kalau tak de buku? Boleh sesak nafas ooo..

I juga suka sangat tengok drama dan movies. Bila kita dapat what's behind every story. Kena fikir luar kotak sikit la nak hadam moral of the story. Bukan hanya watch for fun. Learn something from it.

And, I also loves to write. Saya sedar penulisan saya masih lemah. Kadang masuk kategori "syok sendiri". Tapi tak pe, practice makes perfect! Hehe..

Papehal pun, I will keep searching, keep learning until I find something that I really good at. Kambate!!

Wish me luck will you?😉😉

By Yours Truly,
   🌹F.A


Tiada ulasan:

Catat Ulasan