Rabu, 11 November 2015

99 Nama Yang Indah

Assalamualaikum wbt

Sepanjang program  Da'i- Pendakwah Milenia setiap hari kita mendengar alunan zikir Asmaul Husna di televisyen. Memang indahkan? Saya juga selalu mengalunkan zikir ini setiap kali mendengarnya.

Ramai antara kita yang tahu mengenai Asmaul Husna ni, namun tak ramai yang mengetahui rahsia disebalik setiap nama. Setiap satu nama mempunyai maksud dan fadhilat yang sangat besar bagi pengamal-pengamalnya.

Saya mula menyedari tentang kelebihan Asmaul Husna secara tidak sengaja. Anak sulung saya, Iman tertarik kotak yang mengandungi surah-surah Yassin di rak buku. Surah-surah Yassin ni merupakan doorgift kenduri. So, memang banyaklah ada kat rumah dan saya susun dalam kotak sebab saiznya yang comel. Bila Iman tarik kotak tu, isi kotak berterabur, saya terpaksalah menyusunnya kembali. Semasa sedang menyusun ni lah saya terjumpa  kad Asmaul Husna yang juga merupakan sebahagian dari doorgift kenduri. Doorgift kenduri yang kami dapat bukan hanya surah Yassin, ada juga Al- Mathurat, Ayat-ayat Manzil, Doa-doa harian termasuklah Asmaul Husna ni. Banyak juga rupanya.

Kalau dah jenis orang yang suka membaca, saya tertarik nak tengok isi kandungan kad Asmaul Husna tu. Pada kad yang dilipat cantik itu, terkandung Nama-nama Allah bersama maksud dan fadhilat setiap nama. Subhanallah, saya baru tahu, kehebatan disebalik 99 nama yang indah itu.

Mulalah projek mencatat dan mula memasang niat nak mengamalkannya. Hari berganti hari, minggu berganti bulan. Niat hanya tinggal niat.

Betapa lemahnya iman manusia yang bernama Norafiza ni. Huhu..



Tiada ulasan:

Catat Ulasan