Selasa, 15 Julai 2014

Contengan Jalanan I- Fend

Teks: Norafiza Abdul Aziz

Assalamualaikum wbt.

Ulasan Buku : Contengan Jalanan I - Fend
Penulis : Hlovate
Terbitan : Jemari Seni Publishing

" Contengan pengalaman perjalanan mencari Tuhan" - Hlovatesays

Memaparkan kisah yang amat berat. Tentang tujuan hidup dan hakikat kematian. Semuanya bermula dari satu ayat,

" The man that decided to change on the 12th hour dies on the 11th. "

Perkara pertama yang terlintas difikiran, tentang orang tidak sempat berubah atau lebih tepat lagi, tidak sempat bertaubat.

Dalam Contengan Jalanan I - Fend, Hlovate (penulis) membawa kita mengembara bersama dua orang sepupu, Fend dan Chad jauh ke bumi Australia. Semuanya bermula dari ayat keramat, " the man that decided to change on the 12th hour dies on the 11th" yang terbit dari mulut seorang gadis yang Fend temui secara tidak sengaja bernama Lia.

Fend, seorang pelajar universiti yang baru nak menginjak ke usia dewasa. Hanya lima perkara sahaja yang penting dalam hidupnya. Kamera, kerana dia merupakan pelajar jurusan fotografi, gitar, komputer riba, telefon bimbit dan iPod. Dunianya hanya fotografi, lukisan, jamming bersama anggota bandnya merangkap kawan-kawan baiknya dan kadangkala menerima kerja-kerja 'freelancing' sebagai jurugambar. Sepupunya, Chad, sedang menyambung pelajaran di Texas atas tajaan syarikat tempat dia bekerja. Chad punya segalanya, kerjaya yang bagus dan memiliki rumah dan kereta sendiri. Namun, itu semua belum mampu memuaskan hatinya yang terasa kosong.

Rasa ingin tahu Fend dan rasa kekosongan dalam hati Chad membawa mereka ke Australia, mencari makna hidup Ramadhan tahun itu. Dan bermulalah perjalanan mencari Tuhan di bumi asing itu.

Di Australia, mereka mengambil keputusan untuk menumpang di sebuah masjid, Punchbowl Mosque yang akhirnya membawa perkenalan dengan imam masjid, Imam Zakariyya dan ayahnya Tok Abdul Qadir yang berasal dari Arab Saudi.

Di masjid itu, mereka mula mengenal Islam dengan lebih mendalam. Mula sedar bahawa Islam itu universal dan tidak mengira bangsa, keturunan, pekerjaan dan warna kulit. Islam juga bukan hanya untuk golongan Pak Arab dan ustaz ustazah . Mengamalkan ajaran Islam yang sebenar adalah wajib dalam kehidupan setiap Muslim.

Tahun itu, Fend dan Chad benar-benar merasai roh Ramadhan. Mereka mula membuka kembali Kitab Suci, belajar tafsir, belajar hadis dan sama-sama merebut peluang mengejar malam Lailatul Qadar pada sepuluh malam terakhir Ramadhan. Kembara itu sangat memberi kesan kepada mereka.

Namun, diakhir cerita ini berlaku satu tragedi. Dan sesungguhnya hanya Allah yang berkuasa menentukan segalanya.

# 1 The 11th hour adalah cerita mengenai orang yang berubah. Berubah sebelum ajal tiba. Berubah kepada jalan cari Tuhan semula. Berubah kembali ke jalan-Nya sebelum ajal menjemput.

# 2 Bagi saya, kisah ini memberi satu pengajaran yang baik untuk mereka yang masih mempunyai fikiran bahawa mati itu hanya berlaku apabila sudah tua. Berubahlah sebelum terlambat kerana kematian pasti datang tak kira masa, tempat, dan usia. Kun Faya Kun.

# 3 Sengaja saya tidak menceritakan pengakhiran cerita kerana saya sangat berharap orang ramai akan membaca buku ini kerana ia sarat dengan pengajaran yang tidak boleh di pandang ringan. Bukan untuk saham dunia tetapi lebih kepada saham akhirat.

# 4 Saya membuat ulasan buku ini kerana ia berlatarbelakangkan bulan Ramadhan, sesuailah dengan kita sekarang. Semoga bermanfaat.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan